Tankar och halstabletter

Veckans tillstånd och helgens tankar. Jag börjar bli gruvligt less på biverkningar av medicinen. Jag är gruvligt less på att säga /tänka att olika tillstånd i kroppen beror på biverkningar. Men det är ingen idé att vara less. För tillståndet är som det är. Det är bara att hänga med i svängarna och stå ut. I veckan bröt förkylning ut. Absolut inget oväntat med tanke på att stjärnan gjort entré i förskolevärlden. Vanlig förkylning är i vanliga fall inga problem. Men nu går allt direkt upp i bihålerna och öronen inflammeras. Vilket blir än mer påfrestande för kroppen. Men som tur är så går det över tillslut. Den här gången har hosta medföljt i paketet. Innan jag skulle börja jobba i början av veckan. Då satt jag och stirrade på Bafucin paketet framför mig och tankarna vandrade som vanligt iväg. Iväg till barndom och nostalgi. Tänk så häftigt det är hur man kan hoppa massa år bakåt på en sekund. En smak,en doft, en ton och ibland en könsla. Började fundera vilka val jag gör när det är dags att inhandla halstabletter.  Dr. Dryels är alltid ett självklart val. Minns fortfarande känslan när man var liten och tog en klunk varmmjölk med smälta tabletter i. Fanns inte det då fick det bli Emser. Vet inte om det direkt botade det onda i halsen. Men man kände sig ompysslad och omhändertagen av den som kom med det till en.  Tabletterna från Dr Oetker förknippar jag med min dagmamma Sigrid. Vicks honungstabletter fanns alltid på en hylla ovanför spisen på stugan i Grundvik. Man brukade tjata sig till att få en sån. Sen ångrade man sig djupt för dom var inte goda! Det där fyrkantiga Vickspaketen förknippar jag med mellanstadiet/högstadiet. Sist men inte minst. Bafucin. Kommer förevigt förknippas med farmor. Hon berättade att det var en gång som hon skulle sjunga solo. Hon tyckte att rösten inte bar henne. Så då tog hon en Bafucin och sen klarade hon att sjunga med bravur. Just ja. Zyx! Dom tabletterna förknippar jag med min man. Så dom får man inte hoppa över. Även om zyx inte ger mig någon nostalgikänsla.. än. Så ger det mig ett leende på läpparna. Tänk vad tankarna kan vandra iväg bara av en blick på ett tablettpaket. Från i onsdags så kämpade jag ännu mer med att stå ut. Tog sprutan och implantatet måste ha hamnat på något konstigt ställe. Det ligger hela tiden och trycker på den ömmaste punkten i magen. Smärtan lindrades inte förrän i fredags. Smärtan brukar ju annars bara hålla i sig fram till natten samma dag sprutan tas. Gör fortfarande ont. Men det har inte blivit sämre iaf. För varje gång smärtan kommer efter sprutan och biverkningarna väller över mig. Så kommer även tankarna om att det borde bli bättre att operera bort allt. En medicin mindre som förstör hela mig. Ja ja. Det är bara att vänta och se. Något som ockuperar min hjärna förtillfället är 3år av min barndom. Försöker komma ihåg hur jag var när det blev 3år med tillväxthormoner. Om de varnade för några biverkningar då?Hur den behandlingen påverkat min kropp under mitt liv. Hur endometriosen påverkades då? För utvecklingen gick ju bakåt. Så någon krock måste det absolut ha blivit. Gjorde den behandlingen att jag fastnade i depression redan i mellanstadiet? Påverkade den min koncentration? Jag vet ju att livet varit hårt med oss redan då. Samt allt det med adoptionstankarna. Men var det så att jag redan då inte fick vara jag pga medicin? Obehaglig tanke. Jag förstår tillfullo att det var bra att få de där sprutorna. Få vara barn så länge som möjligt. Växa lite till. Kommer mest ihåg hur ont det gjorde att ta dom de första året. Första halvåret tog de sprutan på mig utan någon form av bedövning. Åh jag grät varje gång. Sen kom de på att jag kunde ha embla plåster. Funkade inte. Då kom de på att man kunde ju försöka bedöva med en isbit i typ 30min. Gick lite bättre men det var knappt. Efter första året gått så kom man tillslut på den briljanta idéen att varför inte pröva med en riktig bedövningsspruta. Vilket man gjorde. Hipsvips så behövdes det inte spillas några tårar när jag skulle ta sprutan. Men kul var det inte och man gick alltid tillbaka till skolan med ett sprängande ben. Fast i ryggan fanns alltid godis. Godiset fick jag välja i kaffeterian på lasarettet. Pappa eller mamma köpte det som belöning efter varje gång. Det visste mina klasskompisar. Så man var alltid gode poppis när man kom tillbaka. :) Iaf så har jag som sagt börjat undra vad den där behandlingen gjorde med mig både fysiskt och psykiskt på den tiden. Måste forska mer i detta. Förutom förkylningssjukdomar och smärtor av sprutan. Så har veckan bestått av fina saker. Ett fint samtal med min älskade mor. Där vi fick med det mesta. ❤️En fin jobbvecka även om jag mest koncentrerat mig på att andas. Många fina som passerat affären i veckan som man knyckt kramar av. ❤️Jobbveckan avslutades med presenter från cheferna. 2vackra stolar har flyttat in i vårat sovrum. Det blev pricken över iet på alla grejer som fått sin plats där nu. Löjligt nöjd blev jag. 🤩Att sen cykla över till grannarna på grillmiddag med gänget. Magiskt. Det är alltid så mysigt, gott och framförallt enkelt när vi ses. Så tacksam för det.❤️ Idag har jag och Aaliyah haft en uppochner dag. Mycket tjafs och snorigt från bägge håll. Jag ville först käka jordnötsringar till frukost. Men ändrar mig när en vän skriver om gröt. Helt plötsligt blir det julfrukost. Gröt, köttbullar och rödbetssallad. När vi ätit lunchen och placerat oss i soffan. Då ber stjärnan om välling helt plötsligt. Så då blev det välling mitt i allt. Detta är efter vårat femtioelfte bråk denna dag. Senaste bråket handlade om paddan. Hon hade fått saft och jag hörde hur hon satt och låtsas nös. När jag vänder mig om från vattenkranen. Då ser jag henne ta massa saft i minnen och sen låtsasnyser hon ut alltihop över paddan. Paddan dränks i saft. Jag blir arg för sjuttioelfte gången idag. Bara torka upp och sätta förbud för användning av paddan. Hon har helt enkelt inte varit på topp idag. Halvfebrig och tjafsig. Ungefär på samma nivå som sin mor. Såklart har vi myst också. Men jag tror bästa känslan idag var när vi hade skriktävling. Skönt att få ur sig sina frustrationer. Äh detta var dagen. Men imorgon är en annan dag. Så vi får se vilket(extremt) blandat plockgodis vi får då. Jag ska njuta av det riktigt goda godisarna iaf. Spara på dom som man (ofrivilligt)gjorde när man hade räls och åt en seg godis. :) Kram och ha en fortsatt fin helg. Min älskade familj och vänner❤️Skickar extra kramar till er som behöver det. Tänker på er ❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback